-
Digitalisaation suuntaviivat - TVT-strategia Päijät-Hämeessä
Hanna-Maria Partanen
-
Oppimismuotoilun työpaja
Laapio Isto
-
Kestävää energiaa, onnistunut STEAM-MOK
Kangas Vuokko
-
Digitaalinen lukutaito kodin ja koulun voimavarana
Lehtonen Daranee
-
Hybridit työskentelytavat
Honkonen Kaisa
-
Digiterkkarit äitien tukena
Kukkonen Erika
-
Digitaalisen yhteistyön uudet aatteet
Taatila Minna
-
Implementation of learning analytics to online inquiry learning system under development
Koho Johanna
-
Opintojaksojen uudet vaatteet – tilkuilla ja asusteilla tuunaten moderniksi tuotteeksi
Lempinen Katja Katja
-
Learning environment supporting new ways of learning, insights from user surveys
Peltonen Hannele
Oppimisanalytiikka edellyttää henkilötietojen käsittelyä ja niiden keräämistä. Tämä tuo tietosuojan oppimisanalytiikan hyödyntäjän arkeen. Nousevat kysymykset voivat olla haastavia. Mitä tietoja saa kerätä, mitä tietoja saa yhdistää ja miten vakuuttaa oppijat siitä, ettei palveluntarjoaja hyödynnä kertyvää dataa omiin tarkoituksiinsa?
Oppimisanalytiikkajaosto on kerännyt listan yleisistä kysymyksistä, joihin oppimisanalytiikkaa tehdessä törmää. Esille nousi kysymyksiä tietojen käytöstä kertomisesta, oppijoiden oikeudesta analytiikkadataan, automaattisesta päätöksenteosta, analytiikan eri käyttötarkoituksista ja siitä, mitä tapahtuu jos kaikki ei sujukaan kuten oli tarkoitettu. Osana Oppimisanalytiikan viitekehyksen (https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/163215) päivitysprosessia Oppimisanalytiikkajaosto koostaa näihin kysymyksiin vastauksia ja näkökulmia. Tässä foorumiesityksessä löydät itsesi tämän tiedon äärelle ja pääset muovaamaan vastauksia lopulliseen muotoonsa.
Esityksen keskiössä on kansallinen Oppimisanalytiikan viitekehys, joka päivitetään tämän vuoden aikana. Viitekehys jäsentää oppimisanalytiikan keskeisiä näkökulmia ja niiden välisiä suhteita analytiikan tekemisen tueksi. Päivitys syventää viitekehyksen tietosuojaan ja hankintaan liittyviä osioita. Viitekehys on laadittu yhteisten määritelmien, pelisääntöjen ja parhaiden käytäntöjen löytämiseksi opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) asettaman asiantuntijaryhmän toimesta ja on tarkoitettu apuvälineeksi niin oppimisanalytiikan käyttöönottoa harkitseville kuin prosessin jo aloittaneillekin.
Esityksen myötä saat ymmärryksen oppimisanalytiikkaan liittyvistä tietosuojakysymyksistä, hahmotat miten niitä lähestyä ja mistä saa lisätietoa.