-
Robotiikan opetuksen pedagoginen malli
Viitanen Reetta
-
Vantaudu digipedagogiikalle!
Nyqvist Maarit
-
Lukioiden aineenopettajien sijaisuudet, erityisopetus ja opinto-ohjaus online-opetuspalvelun kautta
Oksa Jukka
-
Verkkotutkinnot – mahdollisuuksia joustavaan oppimiseen ja yhteistyöhön
Kullaslahti Jaana
-
Digiosaajaksi yhdessä oppien ja kokeillen- oppimisympäristö digitaitojen vahvistamiseen vammaistyöss
Keskikuru Sanna
-
Yhteisellä digilennolla pedagogiikkaan!
Heli Hemilä
-
STEAM-prosessi tutuksi ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
Vorne Paula
-
Opettajan digitaalinen osaaminen on hyvinvointia sekä sosiaalisia ja korkean ajattelun taitoja
Räty-Záborszky Sinikka
-
Suunnittele ICT:n ilmasto- ja ympäristövaikutusten oppitunti
Vuohelainen Hanna
-
Ideasta osaamismerkiksi
Sjöblom Merja
Koulujen kehittämistyöstä vastaa pääosin koulun rehtori. Tämän vuoksi koulut ovat digitaalisessa kehityksessä hyvin eri vaiheissa jopa saman kunnan sisällä. On olemassa kouluja, joissa hyödynnetään teknologioita ja digitaalisia ympäristöjä monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti, ja toisaalta kouluja, joissa otetaan vasta ensiaskeleita. Kuilu ääripäiden välillä uhkaa kasvaa, eikä hyvät käytänteet siirry riittävästi koululta toiselle.
Tämän pohjalta lähdimme Kuopion perusopetuksessa kehittämään työkaluja ja toimintamalleja, joilla voisimme tukea koulujen yhdenvertaista digikehittämistä. Halusimme samalla saada konkreettista tietoa kaupunkitasoiseen kehittämistyöhön sekä päätösten, resurssien ja toimenpiteiden kohdentamiseen tarkoituksenmukaisesti. Tuloksena syntyi digikehittämisen vuosikellomainen toimintamalli, joka koostuu erilaisista työkaluista.
Toimintamallin ytimen muodostavat eri kohderyhmille suunnatut täsmäkyselyt ja kyselyiden pohjalta käytävät keskustelut koulun digikehittämisestä vastaavien henkilöiden kanssa. Kyselyt analysoidaan ja niiden pohjalta laaditaan kaupunkitasoisia ja koulutasoisia graafeja, vertailuja ja yhteenvetoja. Nämä toimivat koulujen kanssa käytävien keskustelujen pohjina, helpottavat vastausten analysointia ja toimivat tärkeinä elementteinä tiedolla johtamissa, resurssien kohdentamisessa, päätösten tekemisessä ja toiminnan kehittämisessä. Kyselyitä ja keskusteluita rytmittää vuosikello, joka myös selkeyttää kehittämistoimintaa ja tuo siihen systemaattisuutta ja tavoitteellisuutta. Esityksessä esittelemme vuosikellon, erilaiset kyselyt ja niiden pohjalta luotuja graafeja.
Toimintamalliin kuuluu keskeisenä osana kaupunkimme
digitaalisten palveluiden vastuumatriisi, jossa määritellään kunkin toimijan
vastuut. Vastuumatriisissa on kolme eri tasoa: 1) hallinto- ja tukipalveluiden,
2) varhaiskasvatus-, perusopetus- ja lukiokoulutusyksiköiden taso sekä 3) muun
kasvuyhteisön taso. Vastuiden määrittelyn tarkoituksena on selkeyttää työnjakoa
sekä huolehtia vastuiden yhdenvertaisesta jakautumisesta eri yksiköiden
välillä.
Lopuksi esittelemme, kuinka digipedagoginen tuki on Kuopiossa järjestetty. Jokaisessa koulussa toimii yksi tai useampi pedagoginen tukihenkilö (tutoropettaja). Tämän lisäksi kaupungissamme toimii kolme kiertävää digimentoria hankerahoituksella. Digimentoreiden tehtävä on tukea koulujen pedagogisia tukihenkilöitä ja huolehtia digipedagogiikan yhdenvertaisesta kehittämisestä eri koulujen välillä. Tutoropettajien ja digimentoreiden lisäksi suurimmassa osassa kouluista toimii OppilasAgentteja, jotka auttavat oppilaita ja henkilöstöä digitaitojen oppimisessa. Digitaitojen opettamisen tueksi on laadittu ala- ja yläkoulun digitaitokalenterit, jotka perustuvat Uudet lukutaidot - kehittämisohjelman osaamisen kuvauksiin. Digitaitokalenterit on julkaistu erillisellä nettisivulla, jonne on koottu myös tukimateriaaleja opettajien avuksi. Samalla sivustolla on myös kuvattu Kuopion digikehittämisen eri osa-alueita.