-
Ammatillisten oppilaitosten digikyvykkyys
Peltonen Marika
-
Google for Education - valjasta käyttöön tietoturvan huippuominaisuudet
Holmgren Piia
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
STEAM-prosessi tutuksi ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
Vorne Paula
-
Koulun digitaalinen ensiapukaappi
Ilola Marianne
-
Suunnittele ICT:n ilmasto- ja ympäristövaikutusten oppitunti
Vuohelainen Hanna
-
Vantaudu digipedagogiikalle!
Nyqvist Maarit
-
Teamsin, Moodlen ja sharePointin yhdistäminen opetuksessa
Turunen Hannu
-
Työpaja Hololensien mahdollisuuksista ammattiopetuksessa
Heino Sami
-
Digiosaajaksi yhdessä oppien ja kokeillen- oppimisympäristö digitaitojen vahvistamiseen vammaistyöss
Keskikuru Sanna
Miten tukea koulun toimintaa digitaalisessa yhteiskunnassa? Miten taata oppilaille yhtäläiset mahdollisuudet pärjätä muuttuvassa oppimisympäristössä? Mistä hakea apua digipulmiin?
2000-luvun taidot ja laaja-alainen osaaminen sekä niihin vastaaminen tuovat uudenlaisia haasteita koulumaailmaan. Digitalisaatio on muuttanut opettamista, opiskelua sekä koulun ja kodin välistä yhteistyötä voimakkaasti kuluneiden vuosien aikana. Uusia sähköisiä toimintaympäristöjä tulee jatkuvasti, eikä aina ole aikaa huolelliseen käyttöönottoon. Sitä helpottamaan olemme lähteneet DiLiPoCo-hankkeessamme rakentamaan monimediaista tukimateriaalialustaa helpottamaan kiirettä ja edistämään digitaalisen lukutaidon kehittymistä. Hanke rahoitetaan REACT-EU-välineen määrärahoista osana Euroopan unionin COVID-19 –pandemian johdosta toteuttamia toimia.
Hankkeen aikana toteutettujen kyselyjen pohjalta on rakennettu sähköinen ohje- ja tukimateriaalialusta sekä opettajille että huoltajille. Alusta pitää sisällään esimerkiksi kodin ja koulun välistä sähköistä viestintää tukevien pikaohjeiden lisäksi opettamista ja opiskelua helpottavia ratkaisuja erilaisten monimediaisten materiaalien keinoin. Alustalle on koottu myös olemassa olevia materiaaleja työskentelyn ja opiskelun tueksi. Materiaalien toimivuutta testataan tamperelaisessa pilottikoulussa eri toimijoiden avulla. ITK:ssa esittelemme alustan tämänhetkistä sisältöä ja erilaisia ratkaisuja.
Tällä hetkellä kehittämistyö on vielä kesken, joten tutkimuksen ja ratkaisujen laajempaa vaikuttavuutta on vaikeaa arvioida. Uskoisimme kuitenkin, että hyötyinä tulevat olemaan esim. koulujen muuttuneet toimintatavat digitaalisissa ympäristöissä konkreettisten työkalujen käyttöönoton myötä.