-
DigiLukiseula – luku- ja kirjoitustaidon digitaalinen arviointivälineistö luokille 1 - 9
Riikka Heikkilä
-
Generation AI - tekoälysukupolven teknologiakasvatusta kehittämässä
Laru Jari
-
Opettajan digitaalinen osaaminen on hyvinvointia sekä sosiaalisia ja korkean ajattelun taitoja
Räty-Záborszky Sinikka
-
Verkko-oppimismateriaalit osaamisen kehittämisessä
Heino Sami
-
Google for Education - valjasta käyttöön tietoturvan huippuominaisuudet
Holmgren Piia
-
Ammatillisten oppilaitosten digikyvykkyys
Peltonen Marika
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
Doctoral consortium
Viteli Jarmo
-
Koulun digitaalinen ensiapukaappi
Ilola Marianne
-
Opettajan työn keventäminen digipedagogisella suunnittelulla
Monica Aejmelaeus
Osaamisen tunnistamisen automatisointi, KOSKI-palvelusta suoraan opintokortille
Yhä useampi aikuinen opiskelee ammatillisessa perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkinnossa, vaihtaen alaa tai hankkien lisää osaamista muuttuvassa työelämässä. Opintojen alussa aiemman osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen vie aikaa, todistuspapereita monistellaan ja skannataan, lähetellään oppilaitoksessa oikeille käsittelijöille, kirjataan päätöksiä järjestelmiin joskus nopeasti, joskus viiveellä.
OPH:n KOSKI-palveluun
tallentuu opiskelijoiden suorittamat aiempien tutkintojen tiedot. Omat tiedot
voi katsoa palvelusta ja jakaa linkin sähköisesti haluamalleen taholle.
Olemme nyt rakentamassa koneoppivaa järjestelmää, joka kokoaa tunnustamispäätösehdotuksen KOSKI-tiedon pohjalta opiskelijan nykyiseen tutkintoon. Päätösehdotus perustuu oppilaitosten aiempiin tunnustamispäätöksiin ja OPH:n tunnustamisohjeisiin. Opiskelija lähettää linkin oppilaitoksen sovellukseen, tunnustamispäätösehdotus tulee opiskelijatietojärjestelmän kautta asian osaiselle opettajalle/opolle päätöksen tekoa varten esitäytetyin merkinnöin.
Hyödyt
hakijalle, opiskelijalle ja oppilaitokselle
Opiskelemaan hakeutuvaa kiinnostaa opiskeluaika. Hyväksiluvuista voidaan sovelluksen avulla esittää hakijalle arvio hakuvaiheessa. Tämä voi helpottaa päätöksenteossa. Opiskeluja aloittava opiskelija saa tunnustamispäätöksen nopeasti ja HOKS voidaan tehdä tarkemmin heti opintojen alussa. Oppilaitokselle nopeampi prosessi OSTUssa vähentää kirjaamisia ja vapauttaa henkilöstön aikaa opetukseen ja ohjaukseen.
Mitä uutta
hankkeessa on?
OPH:n KOSKI-järjestelmä on dataltaan luotettavaa.
KOSKI-dataa käytetään valtakunnallisesti erittäin suppeasti, lähinnä
opiskelijastatuksen tarkistamiseen. Hankkeessa olemme avanneet
KOSKI-osaamislinkistä tutkinnon ja osaamiset. Olemme kaivaneet
oppilastietojärjestelmästä osaamisen tunnustamiset vuodesta 2018 alkaen. Nämä
tiedot yhdistämällä voidaan yksittäisen opiskelijan tiedoista saada
tunnustamispäätösehdotus, jonka opettaja/opo hyväksyy tai hylkää. Nämä
päätökset opettavat koko ajan koneoppivaa järjestelmää, ja koneoppimisella
tuotetut päätösehdotukset tarkentuvat ja parantuvat OSTU-komponenttia
käyttäessä.
Missä mennään?
Hankkeen kesto on 1.1.2022-30.8.2023. Pääpaino
siinä on tekoälyä hyödyntävä uraohjaussovellus opintojen, työllistymisen ja
tulevaisuuden suunnitteluun. Osaamisen tunnustaminen, OSTU-komponentti on
pieni, mutta herkullinen dataa ja koneoppimista yhdistävä kokonaisuus, joka
varmasti kiinnostaa oppilaitoksia. Tällä hetkellä, marraskuussa 2022
KOSKI-osaamislinkki luetaan ja puretaan auki sovelluksessa. OSTU–komponentti
antaa tällä hetkellä tunnistamispäätösehdotuksen tutkinnon osittain ja
yhteisissä tutkinnon osissa osanosittain. Testaaminen ja ehdotusten
tarkentaminen jatkuu ja opiskelijat ja tunnustamista tekevä henkilöstö pääsevät
testaamaan ehdotuksia alkuvuodesta 2023. Alkuvuodesta rakennetaan integraatio
myös suoraan Wilmaan.
Huhtikuussa meillä on jo käyttökokemusta, joten
pääsette ensimmäisten joukossa kuulemaan kokemuksia ja tuloksia.