-
Yhteisellä digilennolla pedagogiikkaan!
Heli Hemilä
-
STEAM-prosessi tutuksi ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
Vorne Paula
-
Verkko-oppimismateriaalit osaamisen kehittämisessä
Heino Sami
-
Oppimisanalytiikka ammatillisessa koulutuksessa
Janne Turtiainen
-
Digiosaava.fi tukee ammatillisen koulutuksen digitalisaation osaamista ja johtamista
Mäentausta Miia
-
Opettajan digitaalinen osaaminen on hyvinvointia sekä sosiaalisia ja korkean ajattelun taitoja
Räty-Záborszky Sinikka
-
Englannin ja ruotsin yhdistelmäopinnot lukiossa
Salminen Tuija
-
Digiä ja suomen kieltä vahvistamassa
Heininen Miia
-
Digitaalisen ohjauksen ja digitaitojen harjoittelun mallien edellytyksiä työpajatoiminnassa
Kolehmainen Marjo
-
Kiusaamisen vastainen työkalu
Robert Bahr
” Pedafestarit on vertaisoppimisen juhlaa, jossa opettajat jakavat omaa osaamistaan ja omia hyviä kokemuksiaan ja pedagogisia käytänteitään. Ei juhlapuheita, vaan arjen jakamista ja yhdessä oppimista.” Näillä sanoilla olemme mainostaneet oppilaitoksessamme jo perinteeksi muodostunutta tapahtumaa.
Digi ja verkko yhdistävät isossa oppilaitosten yhteenliittymässämme kaikkia. Verkkopedagogiikasta löytyy paljon yhteistä nimittäjää koulutusmuodosta riippumatta. Hyviä pedagogisia käytänteitä opettajilla on ympäri taloa, mutta niistä harva tietää, korkeintaan lähimmät työkaverit jos hekään. Olisi paljon jaettavaa ja opittavaa toisilta, mutta miten. Aiemmin järjestimme digimessuja paikan päällä, mutta etäisyydet ja aika rajoittivat osallistumista.
Päätimme viedä tapahtuman verkkoon ja laajentaa se digipedagogiikasta kaikkia oppimisympäristöjämme ja koko talon opetushenkilöstöä koskevaksi. Samalla päätimme tehdä oppimisesta juhlaa ja myös sanoittaa asia niin - siispä järjestimme festarit!
Pedafestareiden teemat ovat painottuneet eri kerroilla eri tavoin, mutta perusajatus on pysynyt koko ajan samana: Jaamme omaa osaamistamme vertaiselta vertaiselle. Esittäjät ovat omasta henkilökunnastamme ja he itse ovat esiintymislavojen staroja. Aina ei kutsuttuja ulkopuolisia guruja tarvita. Esityksissä kerrotaan mahdollisimman konkreetteja tarinoita siitä, miten opettaja tai ohjaaja on itse ratkonut jonkin pedagogisen pulman, mikä on toiminut hyvin ja mikä ehkä ei mennyt ihan niin hyvin.
Tapahtuma on parin viime vuoden aikana vakiintunut puolentoista tunnin mittaiseksi. Se ei vielä koettele kenenkään festarikuntoa, vaikka ohjelma onkin tiivis. Ohjelmassa on runsaasti rinnakkaisia puolen tunnin esityksiä, joten osallistujat voivat festareiden aikana osallistua kolmeen valitsemaansa esitykseen. Teemme esityksistä myös tallenteet. Palautetta kerätään ja siitä opitaan. Festarit jalostuvat vuosi vuodelta.
ITK-foorumiesityksessämme tulemme tarjoilemaan joitakin makupaloja aiemmilta festareilta, kurkkaamme esiintymislavan taakse tapahtumatuotannon vaiheisiin ja kerromme, mitkä seikat ovat tehneet tapahtumasta niin onnistuneen.