Digitaitoja yläkoulun oppilaille
Artificial intelligence Education technology Good practices
Location: Esityssali 35 -
Chairperson: Marja Kylämä
Time: 4/18/24, 4:30 PM - 5:00 PM (30 minutes)
Target groups:
  • Basic education: Subject teachers
  • Class teachers
  • General upper secondary school teachers

Digitaitoja yläkoulun oppilaille
Kangasharju Arja äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori  at Espoon kaupunki


Kangasharju Arja , Äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori
Espoon kaupunki/Lintumetsän koulu

Talka-Korhonen Susanna , Erityisopettaja
Espoon kaupunki/ Lintumetsän koulu

Oppilaiden digitaaliset taidot ovat usein heikompia kuin kuvittelemme. Kriittisen digitaalisen lukutaidon osa-alueet ovat kansalaistaitoja, joita jokaisen peruskoulunsa päättävän oppilaan tulisi osata. Mitä ovat nämä kriittiset digitaaliset lukutaidot ja miten niitä voidaan opettaa yläkoululaisille? Miten saisimme yläkoululaiset kiinnostumaan digitaitojen opettelemisesta koulussa?

Esityksessämme tarjoamme siihen vastauksia käytännön opetuksessa testaamiemme esimerkkien avulla. Esittelemme useita monialaisia oppimiskokonaisuuksia, joita olemme toteuttaneet jo useamman vuoden ajan eri oppiaineiden yhteistyöprojekteissa. Niissä yläkoululaiset ovat harjoitelleet mm. medialukutaitoa, tiedonhakua, digitaalisen sisällön tuottamista, tekijänoikeuksia, kriittistä verkkosisältöjen arviointia, disinformaation ja misinformaation tunnistamista sekä lähdekritiikkiä. Lisäksi esittelemme yläkoululaisten valinnaiskurssin harjoituksia, joissa on opeteltu mm. datalukutaitoa, datan visualisointia ja pelilukutaitoa sekä tutustuttu tekoälysovellusten mahdollisuuksiin luovuuden tukena ja osana isompia oppimiskokonaisuuksia. Kaikki oppituntiesimerkkimme ovat oppilaskeskeisesti toteutettuja ja omassa työssämme toimiviksi havaittuja. Esimerkkejä voi soveltaa yläkoulun lisäksi myös muille kouluasteille.