-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
Digitalisaation suuntaviivat - TVT-strategia Päijät-Hämeessä
Hanna-Maria Partanen
-
eNorssi/FCLab/Maker-käsityöpolku Vaasan mallin mukaan
Hiltunen Kasper
-
Teknisten ratkaisujen tuolla puolen - palvelumuotoilun hyödyntäminen digistudioiden kehittämisessä
Leiviskä Kimmo
-
Itsearviointityökalut tiedolla johtamisen sekä opettajien ja rehtoreiden oman reflektion välineinä
Tanhua-Piiroinen Erika
-
Kestävää energiaa, onnistunut STEAM-MOK
Kangas Vuokko
-
Web-sovelluksen käyttöliittymän suunnittelu alakouluikäisten lasten kanssa
Tapola Mirva
-
Digiterkkarit äitien tukena
Kukkonen Erika
-
Oppimismuotoilun työpaja
Laapio Isto
-
Hybridit työskentelytavat
Honkonen Kaisa
Esitysdiat
Ylioppilaskokeen sähköistyminen ja toisen asteen opintojen maksuttomuus ovat vaikuttaneet merkittävästi lukioiden laitehankintoihin. Abitti koejärjestelmä asettaa laitteille tietyt vaatimukset ja samaan aikaan maailmanlaajuinen komponenttipula asettaa haasteita laitteiden saatavuuteen. Mikäli lukioiden tietoteknisten työvälineiden hankinta nähdään ainoastaan laitehankintana, ei välttämättä saada parhaiten toimivaa kokonaisuutta oppilaitoksille.
Hankkimalla lukion tietotekniikka kokonaisvaltaisena palveluna, sisältäen niin laitteet, kuin myös ohjelmisto- ja käyttötuen, voidaan kokonaisuuden toimivuutta parantaa ja oppilaitokset voivat keskittyä paremmin ydintehtävänsä hoitamiseen. 100% yhteensopivuus Abitti koejärjestelmään voidaan varmistaa ja kurssikoekäytön kautta vahvistaa opiskelijoiden osaamista järjestelmän käyttöön ylioppilaskoetta varten.
Opetuksessa käytettävät laitehankinnat ovat kaikenkokoisille kunnille merkittävä investointi. Hankkimalla laitteet kierrätyskannettavina uusien sijaan, voidaan oppilaitoksille hankkia kustannustehokkaasti laadukkaita ja varmatoimisia laitteita. Mielikuvat kierrätyskannettavista eivät useinkaan vastaa todellisuutta, sillä valitsemalla eliittisarjan laitteet, joiden tekniikka ja abitti-yhteensopivuus on tarkistettu, voidaan kouluille hankki laadukkaampia laitteita kuin uusina olisi ollut mahdollista hankkia. Elektroniikan valmistuksen ympäristövaikutukset ovat myös merkittäviä, joten uusiokannettavien käyttö on vastuullista toimintaa, jota lukiolaisnuoretkin osaavat arvostaa.
Esityksessä käydään läpi useamman kunnan kokemuksia tämänkaltaisesta hankinnasta, sekä myös palvelukokonaisuuden toiminnasta oppilaitoksissa.