-
Koulujen ja huoltajien materiaalipankit
Juutinen Saara
-
Tee itse - Arduino-projektit ammatillisen koulutuksen matlu-valinnaisiin osaamistavoitteisiin
Hakanen Arvi
-
iPad monipuolisesti ja luovasti
Koivumaa Simon
-
Lukemisen uudet vaatteet – digitaalisuus lukutaitotyön kumppanina
Palola Elina
-
A learning environment for Internet reading in primary education
Erdmann Norbert
-
Kuinka valjastetaan digitalisaation tuomat mahdollisuudet, jotta jokainen oppilas onnistuu?
Ruusunen Emilia
-
eNorssi/FCLab/Maker-käsityöpolku Vaasan mallin mukaan
Hiltunen Kasper
-
Oppimiskulttuurin muutos yksilöllisestä yhteisölliseen oppimiseen
Virtanen Teemu
-
Learning environment supporting new ways of learning, insights from user surveys
Peltonen Hannele
-
Oppilas- ja opettajaportaalit osana sujuvampaa arkea
Mehtälä Karri
Olipa kerran virtuaalipedagogi. “Haluaisinpa jo tietää, miltä taikakangas näyttää”, virtuaalipedagogi mietti ja päätti lähteä näkyvään maailmaan elävien ihmisten pariin testaamaan luomiaan VR-oppimisympäristöjä.
Haluamme tässä toimintatuokiossa tarjota mahdollisuuden tutustua VR-ympäristöjen suunnitteluprosessiin ja prosessin tulosten esittelyyn.
ITK-messujen pilotointityöpajoissa pedagogin VR-oppimisympäristöissä vieraili paljon ihmisiä, joilta virtuaalipedagogi kollegoineen sai paljon rikastavaa, innostavaa ja VR-oppimisympäristöjä rakentavaa palautetta. “VR-oppimisympäristöistä koko valtakunta tulee hyötymän”, virtuaalipedagogi riemuitsi.
Yleisöllä on toimintatuokiossamme mahdollisuus kokeilla ympäristöjä ja osallistua niiden kehittämiseen. Ympäristöt ovat tulossa kaikkien ammatillisen koulutuksen kentän opettajien ja opiskelijoiden saataville.
“Opiskelija on taatusti kyllin viisas näkemään kankaan“, tuumi virtuaalipedagogi. Saadakseen tästä täyden varmuuden, virtuaalipedagogi halusi kuitenkin kokeilla, miten toiset pedagogit kokevat VR-ympäristöissä seikkailemisen.
Toimintatuokion rakenne:
Aluksi enintään 10 minuutin alustus aiheeseen ja tuokion tavoitteisiin “Miltä virtuaaliympäristöt näyttävät eri toimijoiden silmin?”
Yhdessä kutomisen ansioista heidän virtuaalisissa kankaissaan oli ihmeellinen taika: niissä valmistetut maailmat olivat niin hienoja, että niitä nähdäkseen ei täytynyt olla erityisen viisas, vaan näkymättömästä tuli kolmiulotteista ja koettavaa tavalla, johon kuka tahansa saattoi päästä niistä osalliseksi.
Alustuksen jälkeen osallistujat jakautuvat kolmelle rastille, joissa kussakin on yksi esittäjistä ohjaamassa. Jokaisella on mahdollisuus vierailla kaikilla rasteilla.
Mitä - rastilla osallistujat saavat kokeilla 360-kuviin perustuvia skenaarioita omilla laitteillaan.
Miten - rastilla näytämme, miten suunnittelu on tehty ja osallistujat saavat halutessaan kokeilla pedagogisen käsikirjoituksen työstämistä virtuaalialustalle.
Missä - rastilla osallistujat saavat kokeilla Oculus Quest-virtuaalilasien avulla skenaariosisältöjä, joissa on luotu erillinen tehtäväpolku HOKS-keskustelun etenemisestä sekä opettajan että opiskelijan näkökulmasta.
“Kerrassaan verraton kokemus!“, totesivat sekä virtuaalipedagogi tiimeineen että työpajaan osallistujat. Ja näin virtuaalipedagogin VR-oppimisympäristöistä tuli entistä ehompia. Lopulta VR-oppimisympäristöt tulivat koko kansakunnan yhteiseen käyttöön. Ja niin he elivät onnellisina ja kolmi/moniulotteisina virtuaalielämänsä loppuun asti. Sen pituinen se. Ja tosipa se on.
Lopuksi yhteenveto noin 5 minuuttia, ja osallistujat saavat antaa palautetta ja kehittämisehdotuksia jonkin digitaalisen sovelluksen kautta.