-
Lukemisen uudet vaatteet – digitaalisuus lukutaitotyön kumppanina
Palola Elina
-
Hybridit työskentelytavat
Honkonen Kaisa
-
Opintojaksojen uudet vaatteet – tilkuilla ja asusteilla tuunaten moderniksi tuotteeksi
Lempinen Katja Katja
-
Itsearviointityökalut tiedolla johtamisen sekä opettajien ja rehtoreiden oman reflektion välineinä
Tanhua-Piiroinen Erika
-
Teknisten ratkaisujen tuolla puolen - palvelumuotoilun hyödyntäminen digistudioiden kehittämisessä
Leiviskä Kimmo
-
Tuunaa, värkkää ja innovoi - STEAM-prosessi käyttöön
Vorne Paula
-
eNorssi/FCLab/Maker-käsityöpolku Vaasan mallin mukaan
Hiltunen Kasper
-
Pakopelikäsikirja - Ongelmia vai ratkaisuja?
Nenonen Sanna
-
Helsingin verkkolukio
Lähde Markus
-
Tunnista ja tue omaa osaamistasi digitaalisesti – työkaluja ja vinkkejä
Haapanen Emilia
Tarua vai Totta - informaation- ja tiedon lukutaito osana demokratian kulmakiviä
Good practices
Location: AREENA-sali
-
Chairperson: Jarmo Viteli
Time: 10/6/22, 12:45 PM - 1:45 PM
(1 hour)
Viteli Jarmo
johtaja
at Tampereen Yliopisto
Miten meitä yritetään ohjailla disinformaation, manipuloitujen kuvien, diagrammien ja videoiden avulla? Onnistuuko se sinun tai oppilaidesi kohdalla?
Tähän ajankohtaiseen teemaan paneudutaan salaliittoteorioihin uponneiden tarinoiden kautta sekä esittämällä tutkimustuloksia siitä, ketkä ovat alttiita disinformaatiolle ja miten hyvin lapset ja nuoret osaavat arvioida ja tulkita erilaisia nettitekstejä ja diagrammeja.
Samalla pohditaan, miten tukea lasten ja nuorten kriittistä lukutaitoa ja esitellään, millaisia tutkimustuloksia on saatu kouluissa toteutetuilla kriittisen nettilukemisen interventioilla.
Mukana salaliittoteorioihin perehtynyt toimittaja ja tietokirjailija, tiedepääomaa Suomessa selvittänyt tutkija sekä lasten ja nuorten kriittisen lukutaidon tutkijoita.