-
Helsingin verkkolukio
Lähde Markus
-
Tunnista ja tue omaa osaamistasi digitaalisesti – työkaluja ja vinkkejä
Haapanen Emilia
-
Oppimiskulttuurin muutos yksilöllisestä yhteisölliseen oppimiseen
Virtanen Teemu
-
Kestävää energiaa, onnistunut STEAM-MOK
Kangas Vuokko
-
Teknisten ratkaisujen tuolla puolen - palvelumuotoilun hyödyntäminen digistudioiden kehittämisessä
Leiviskä Kimmo
-
A learning environment for Internet reading in primary education
Erdmann Norbert
-
Digiterkkarit äitien tukena
Kukkonen Erika
-
Digital self-assessment - A roadmap to student engagement
Pirkko Ala
-
Koulujen ja huoltajien materiaalipankit
Juutinen Saara
-
Lukemisen uudet vaatteet – digitaalisuus lukutaitotyön kumppanina
Palola Elina
Kansallinen arviointikeskus raportoi jälleen kerran masentavan tuloksen: matematiikan opetukseen laitettu rahallinen ja ajallinen resurssi valuu kankkulan kaivoon. Peruskouluvuosien aikana oppilaiden itseluottamus matematiikan suhteen heikkenee, matikasta pitäminen laskee ja lopputuloksena syntyy haluttomuus hakeutua matematiikkaa vaativiin opintoihin. Teknolgoateollisuus on ilmaissut huolensa tulevaisuuden työvoimapulasta matematiikkaa edellyttävillä aloilla. Ongelma on pysynyt muuttumattomana. Matikkanälän perustaja Laura Tuohilampi on toiminut tutkijana kansallisen raportin tutkimustiimissä ja rakentanut viimeiset kymmenen vuotta ratkaisua tutkimusprojektiensa ja Matikkanälän toiminnan kautta erittäin myönteisin tuloksin.
Esityksessä Tuohilampi kollegansa Basse Holstin kanssa kertoo, kuinka kiinnostuksen jatkuva herättäminen ja ylläpito on ratkaisu pitkäaikaiseen matematiikkaan sitoutumiseen. Esityksessä avataan kiinnostuksen eri vaiheiden merkitys ja tuodaan esiin, kuinka asiaankuuluva ponnistelu nähdään usein negatiivisena opettajien toimesta. Kiinnostuksen vaiheiden tunnistaminen sekä ponnistelun parempi ymmärtäminen on avain suomalaisten oppilaiden pitkäaikaiseen sitouttamiseen.
Esityksessä annetaan esimerkkejä tarkoituksenmukaisista aktiviteeteista. Yleisö saa linkin pitkäaikaista kiinnostusta tukevaan materiaaliin.