-
STEAM-prosessi tutuksi ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
Vorne Paula
-
Google for Education - valjasta käyttöön tietoturvan huippuominaisuudet
Holmgren Piia
-
Suunnittele ICT:n ilmasto- ja ympäristövaikutusten oppitunti
Vuohelainen Hanna
-
DigiLukiseula – luku- ja kirjoitustaidon digitaalinen arviointivälineistö luokille 1 - 9
Riikka Heikkilä
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
Opettajan digitaalinen osaaminen on hyvinvointia sekä sosiaalisia ja korkean ajattelun taitoja
Räty-Záborszky Sinikka
-
Ammatillisten oppilaitosten digikyvykkyys
Peltonen Marika
-
Työpaja Hololensien mahdollisuuksista ammattiopetuksessa
Heino Sami
-
Koulun digitaalinen ensiapukaappi
Ilola Marianne
-
Digiosaava.fi edistää ammatillisen koulutuksen digitalisaation osaamista ja johtamista
Mäentausta Miia
Esityksessä käydään läpi sitä, miten saadaan toteutettua digiOPSia, STEAM-opetusta ja tieto- ja viestintäteknologista opetusta alakoulussa helposti, käytännönläheisesti ja lähes nollasta. Tarkoituksena ei ole sukeltaa syvälle opetussuunnitelmaan, vaan herättää innostus aiheeseen käytännön esimerkkien kautta ja auttaa opettajia huomaamaan, miten paljon he jo hyödyntävät STEAM-ajattelua työssään.
Koulumestarin koulussa otetaan keväällä 2023 käyttöön digikortit, joissa on jokaiselle luokka-asteelle opetussuunnitelmasta valittuja tavoitteita ja sisältöjä, liittyen juuri tieto- ja viestintäteknologiaan, digiOPSiin sekä STEAM-opetukseen. Digikorteissa on opettajille valmiita sovelluksia ja tunti-ideoita, joita käyttämällä tavoitteet ja sisällöt tulee käytyä vaivattomasti lukuvuoden aikana läpi.
Keväällä 2023 koulussamme aletaan pitää jokaiselle luokka-asteelle pajapäiviä, jotka pohjaavat STEAM-opetukseen ja teknologisiin taitoihin. Pajapäivissä oppilaat pääsevät harjoittamaan ongelmanratkaisutaitoja, ryhmätyötaitoja ja kokeilemaan ideoidensa toimivuutta käytännössä. Pajapäivien tarkoituksena on myös kannustaa opettajia ottamaan matalalla kynnyksellä teknologiaa ja STEAM-kasvatusta osaksi jokapäiväistä opetusta. Teknologiaa painotetaan varsinkin lukuvuoden 2023-2024 STEAM-pajoissa. Tarkoituksena on myös lanseerata Oulun Värkkäämön-tyylinen kerhotoiminta tulevana lukuvuonna ensisijaisesti erityisen tuen oppilaille kohdennettuna sekä ylöspäin eriyttävänä toimintana niin koulupäivän aikana kuin sen ulkopuolella.
Tarkoituksena on siis esitellä tulevan kevään ja ensi lukuvuoden Koulumestarin koulun suunniteltua STEAM-toimintaa sekä tätä kautta esitellä helppoja, käytännönläheisiä vinkkejä kouluille siitä, miten polkaista teknologiakasvatus ja STEAM-opetus käyntiin omassa opinahjossa. Käymme läpi myös kevään 2023 aikana ilmenneitä mahdollisia haasteita.