-
DigiLukiseula – luku- ja kirjoitustaidon digitaalinen arviointivälineistö luokille 1 - 9
Riikka Heikkilä
-
Generation AI - tekoälysukupolven teknologiakasvatusta kehittämässä
Laru Jari
-
Digiosaava.fi edistää ammatillisen koulutuksen digitalisaation osaamista ja johtamista
Mäentausta Miia
-
Ammatillisten oppilaitosten digikyvykkyys
Peltonen Marika
-
Opettajan työn keventäminen digipedagogisella suunnittelulla
Monica Aejmelaeus
-
Työpaja Hololensien mahdollisuuksista ammattiopetuksessa
Heino Sami
-
Suunnittele ICT:n ilmasto- ja ympäristövaikutusten oppitunti
Vuohelainen Hanna
-
Innostu osaamismerkeistä
Sjöblom Merja
-
Koulun digitaalinen ensiapukaappi
Ilola Marianne
-
STEAM-prosessi tutuksi ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
Vorne Paula
Kyky antaa ja vastaanottaa palautetta on tärkeä työelämätaito, jonka harjoittelemiseen korkeakoulu tarjoaa hyvän alustan. Vertaisarviointia ja vertaispalautetta hyödynnetään vaihtelevasti eri korkeakouluissa. Huonot kokemukset vertaisarvioinnin hyödyntämisestä johtuvat usein siitä, että opiskelijalla on puutteelliset taidot arvioida opiskelijakollegansa suoritusta. Siihen voi olla syynä heikko ohjeistus tai opiskelijan vähäinen perustietämys aiheesta. Vertaisarvioinnin onnistumisen kannalta on tärkeää, että opiskelija saa riittävän opastuksen sille, kuinka arvioida opiskelijakollegansa työtä. Haasteena voi olla myös se, että opiskelijat eivät tunnista vertaispalautteen merkitystä osana oppimisprosessia. Siksi onkin olennaista, että opiskelijat ymmärtävät, miksi sitä heillä teetätetään ja kuinka he hyötyvät siitä. Antamalla palautetta opiskelijakollegoilleen he edesauttavat omaa sekä muiden oppimista.
Opettajan antaman palautteen lisäksi vertaisilta tuleva palaute auttaa opiskelijaa näkemään oman tekemisensä tai tuotoksensa sisällön uudesta näkökulmasta. Opiskelijat ovat luontaisesti kiinnostuneita siitä, kuinka muut ovat jonkin tehtävän suorittaneet. Vertaisarviointi mahdollistaa vertaisoppimisen, jossa sekä palautteen antaja että palautteen saaja oppivat ja jakavat omaa osaamistaan.
Esityksessämme esittelemme Laurea-ammattikorkeakoulun vertaisarviointikäytänteitä sekä opettajille ja opiskelijoille suunnattuja ohjeistuksia. Kerromme Laurean opettajien kokemuksista vertaisarvioinnin ja vertaispalautteen käytöstä. Tiimin sisäisen vertaispalautteen antamiseen käytämme työkalua (Buddy Check), jonka myös demoamme.