-
Oppimiskulttuurin muutos yksilöllisestä yhteisölliseen oppimiseen
Virtanen Teemu
-
Helsingin verkkolukio
Lähde Markus
-
Tunnista ja tue omaa osaamistasi digitaalisesti – työkaluja ja vinkkejä
Haapanen Emilia
-
Hybridit työskentelytavat
Honkonen Kaisa
-
Maker-käsityöpolku Vaasan mallin mukaan (eNorssi/FCLab)
Hiltunen Kasper
-
Kiertotalous tutuksi rakennusalan opiskelijalle
Autere-Kesti Anni
-
Kestävää energiaa, onnistunut STEAM-MOK
Kangas Vuokko
-
A learning environment for Internet reading in primary education
Erdmann Norbert
-
Korulauseita vai konkreettisia toimia - muutosvoimaa antirasistisista opetusmenetelmistä
Katto Leena
-
Digitaalinen lukutaito kodin ja koulun voimavarana
Lehtonen Daranee
Kansallinen arviointikeskus raportoi jälleen kerran masentavan tuloksen: matematiikan opetukseen laitettu rahallinen ja ajallinen resurssi valuu kankkulan kaivoon. Peruskouluvuosien aikana oppilaiden itseluottamus matematiikan suhteen heikkenee, matikasta pitäminen laskee ja lopputuloksena syntyy haluttomuus hakeutua matematiikkaa vaativiin opintoihin. Teknolgoateollisuus on ilmaissut huolensa tulevaisuuden työvoimapulasta matematiikkaa edellyttävillä aloilla. Ongelma on pysynyt muuttumattomana. Matikkanälän perustaja Laura Tuohilampi on toiminut tutkijana kansallisen raportin tutkimustiimissä ja rakentanut viimeiset kymmenen vuotta ratkaisua tutkimusprojektiensa ja Matikkanälän toiminnan kautta erittäin myönteisin tuloksin.
Esityksessä Tuohilampi kollegansa Basse Holstin kanssa kertoo, kuinka kiinnostuksen jatkuva herättäminen ja ylläpito on ratkaisu pitkäaikaiseen matematiikkaan sitoutumiseen. Esityksessä avataan kiinnostuksen eri vaiheiden merkitys ja tuodaan esiin, kuinka asiaankuuluva ponnistelu nähdään usein negatiivisena opettajien toimesta. Kiinnostuksen vaiheiden tunnistaminen sekä ponnistelun parempi ymmärtäminen on avain suomalaisten oppilaiden pitkäaikaiseen sitouttamiseen.
Esityksessä annetaan esimerkkejä tarkoituksenmukaisista aktiviteeteista. Yleisö saa linkin pitkäaikaista kiinnostusta tukevaan materiaaliin.