-
Kuvataidetta tekoälyllä STEAM-prosessin keinoin
Vorne Paula
-
Mitä digitaalisesta toimintakulttuurista tulee huomioida digitalisaation linjausten saavuttamiseksi?
Syvänen Antti
-
Miten opetan tekoälyä oppilaille? Generation AI hankkeessa kehitetty oppimateriaali auttaa!
Laru Jari
-
Digipedataidot 0-100 ja luovat teknologiat
Rantanen Sanna
-
Treenaa tekoälyn maanittelutaituriksi
Honkonen Kaisa
-
Vastuullinen tekoäly opiskeluhyvinvoinnissa ja ohjauksessa
Merikko Joonas
-
Suuret kielimallit oppimisen tukena: opiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä
Korpimies Kai
-
TAOKin täydennyskoulutukset opettajille: Digipedagogiikkaa ja uutta teknologiaa
Katto Leena
-
Pelikasvatus 6.-9. luokkalaisten oppimisen tukena
Järvenpää Timo
-
PODI - polkuja ja palveluja digitaaliseen ohjaukseen ja oppimiseen
Maija-Liisa Laukkanen
- ICT järjestelmä- ja tukihenkilöt
- Lukion opettajat
- Luokanopettajat
Esitysaineisto
Tekoäly on ollut kouluissa kuuma puheenaihe reilun vuoden ajan. Se on tuonut mukanaan uusia mahdollisuuksia, mutta myös haasteita ja vastustusta. Osa opettajista, oppilaista ja lukiolaisista on ottanut tekoälyn avosylin vastaan ja hyödyntänyt sitä monipuolisesti opetuksessa ja oppimisessa. Toiset taas ovat suhtautuneet siihen epäluuloisesti ja vaatineet sen kieltämistä tai jopa paluuta kynään ja paperiin. Tekoälyn käyttö kouluissa herättää myös kysymyksiä tietosuojasta ja lainsäädännöstä. Miten varmistetaan, että tekoäly ei loukkaa oppilaiden tai opettajien yksityisyyttä tai oikeuksia? Miten tekoälyyn liittyvät eettiset ja pedagogiset periaatteet määritellään ja noudatetaan? Miten tekoälyn käyttöä valvotaan ja arvioidaan? Nämä ovat kysymyksiä, joihin ei ole vielä olemassa selkeitä vastauksia tai sääntöjä ja aiheuttivat ainakin Lappeenrannassa kiivaitakin keskusteluja. Helpoin ratkaisu olisi kieltää tekoälyn käyttö kokonaan, mutta se ei ole realistinen eikä toivottava vaihtoehto. Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen hyödyt ovat kiistattomat, kun sitä käytetään oikein ja vastuullisesti. Jos tekoälyn käyttö kouluissa estetään tai sitä rajoitetaan liikaa, niin toiminta jatkuu edelleen, se vain pakenee piiloon. Esittelemme kuinka Lappeenrantaan luotiin kaikkia tyydyttävä ja tietosuojavaatimukset täyttävä malli.
Kun tekoälyn opetuskäytön pelisäännöt oli sovittu ja turvalliseksi todetut työkalut valittu alkoi hyvin monipuolinen ja luova tekoälyä hyödyntäminen: kuinka tekoäly voi auttaa ryhmäkeskusteluissa kun useampi koulu yhdistyy yhdeksi? Miten tekoäly purkaa kielimuureja monikulttuurisessa vanhempainillassa? Entä kuinka erityisopetuksessa tekoälyn avulla voidaan automatisoida osia suuren kokonaisuuden opiskelussa, niin että oppiminen keskittyy olennaisimpaan asiaan? Tapausesimerkkien kautta näytämme kuinka tekoälystä on saatu apuja mm. näihin haasteisiin.