-
Lukioiden aineenopettajien sijaisuudet, erityisopetus ja opinto-ohjaus online-opetuspalvelun kautta
Oksa Jukka
-
Suunnittele ICT:n ilmasto- ja ympäristövaikutusten oppitunti
Vuohelainen Hanna
-
Ideasta osaamismerkiksi
Sjöblom Merja
-
STEAM-prosessi tutuksi ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
Vorne Paula
-
Valtakunnallinen tutoropettajapäivä
Harvio Jari
-
Google for Education - valjasta käyttöön tietoturvan huippuominaisuudet
Holmgren Piia
-
Vantaudu digipedagogiikalle!
Nyqvist Maarit
-
Digitaalisen ohjauksen ja digitaitojen harjoittelun mallien edellytyksiä työpajatoiminnassa
Kolehmainen Marjo
-
Yhteisellä digilennolla pedagogiikkaan!
Heli Hemilä
-
Pedagoginen Delfoi aavistelee tulevaisuuksia
Tikkanen Jukka
Oppilaitoksissa ja hankkeissa on tehty paljon työtä opetuksen ja ohjauksen digitalisaation edistämiseksi. Kehittäminen on ollut teknologiapainotteista ja se on keskittynyt olemassa olevan toiminnan tehostamiseen sekä erilaisista poikkeustilanteista selviämiseen. Toimintakulttuurin muutos ja lisäarvoa tuottavien prosessien mahdollistaminen vaatii kuitenkin muutoksen myös pedagogiikassa ja organisaation rakenteissa.
Oppilaitoksen digitalisaatio on kuin norsu, joka on syötävä pala kerrallaan. Kuka syö minkäkin palan?
Esittelemme EU:n DigCompOrg-viitekehyksen pohjalta laaditun suomenkielisen ThingLink-mallin, jota voi käyttää työkaluna oman oppilaitoksen digitalisaation jäsentämisessä. Malli auttaa hahmottamaan digitalisaation laajuuden ja vaikutuksen koko organisaatiossa ja se tukee siirtymistä prosessien ja tiedonkäsittelyn automatisoinnista oppilaitoksen systeemiseen muutokseen ja sen myötä toimintakulttuurin uudistumiseen. Näytämme lisäksi konkreettisen case-esimerkin ThingLink-mallin hyödyntämisestä.