-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
Sopuisaa elämää Studentan kanssa
Salo Elina
-
Robotiikkaopetus, Riihimäen malli
Viitanen Reetta
-
Saavutettavan hybridiopetuksen työkalupakki
Keihäs Piia
-
Valtakunnallinen tutoropettajapäivä
Harvio Jari
-
STEAM-prosessi tutuksi ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
Vorne Paula
-
Generation AI - tekoälysukupolven teknologiakasvatusta kehittämässä
Laru Jari
-
Oppimisanalytiikka ammatillisessa koulutuksessa
Janne Turtiainen
-
Kiusaamisen vastainen työkalu Google ympäristössä
Robert Bahr
-
Pedagoginen Delfoi aavistelee tulevaisuuksia
Tikkanen Jukka
Oppilaitoksissa ja hankkeissa on tehty paljon työtä opetuksen ja ohjauksen digitalisaation edistämiseksi. Kehittäminen on ollut teknologiapainotteista ja se on keskittynyt olemassa olevan toiminnan tehostamiseen sekä erilaisista poikkeustilanteista selviämiseen. Toimintakulttuurin muutos ja lisäarvoa tuottavien prosessien mahdollistaminen vaatii kuitenkin muutoksen myös pedagogiikassa ja organisaation rakenteissa.
Oppilaitoksen digitalisaatio on kuin norsu, joka on syötävä pala kerrallaan. Kuka syö minkäkin palan?
Esittelemme EU:n DigCompOrg-viitekehyksen pohjalta laaditun suomenkielisen ThingLink-mallin, jota voi käyttää työkaluna oman oppilaitoksen digitalisaation jäsentämisessä. Malli auttaa hahmottamaan digitalisaation laajuuden ja vaikutuksen koko organisaatiossa ja se tukee siirtymistä prosessien ja tiedonkäsittelyn automatisoinnista oppilaitoksen systeemiseen muutokseen ja sen myötä toimintakulttuurin uudistumiseen. Näytämme lisäksi konkreettisen case-esimerkin ThingLink-mallin hyödyntämisestä.