-
Kuinka muotoilet skenaariopohjaisia oppimiskokemuksia?
Mira Perämäki
-
Lukioiden aineenopettajien sijaisuudet, erityisopetus ja opinto-ohjaus online-opetuspalvelun kautta
Oksa Jukka
-
Signaali - oppimisen ihanuutta lukiokoulutukseen
Lahti Aleksi
-
Työpaja Hololensien mahdollisuuksista ammattiopetuksessa
Heino Sami
-
Digiosaava.fi tukee ammatillisen koulutuksen digitalisaation osaamista ja johtamista
Mäentausta Miia
-
Verkko-oppimismateriaalit osaamisen kehittämisessä
Heino Sami
-
Energia-alan ammatillinen jatkokouluttautuminen mikrokurssien avulla
Gröndahl Hanna
-
Verkkotutkinnot – mahdollisuuksia joustavaan oppimiseen ja yhteistyöhön
Kullaslahti Jaana
-
Teamsin, Moodlen ja sharePointin yhdistäminen opetuksessa
Turunen Hannu
-
Englannin ja ruotsin yhdistelmäopinnot lukiossa
Salminen Tuija
Esittelemme esityksessämme luonnontieteiden ja kieltenoppimisen yhdistävän kansainvälisen projektin, jonka keskiössä on nykyisten opetussuunnitelmien hengessä edistää näiden alueiden integroitua oppimista virtuaalisissa sandbox-pelimaailmaympäristöissä. Lähestymistapa tukee erilaisia oppijoita ja mahdollistaa virtuaalisten pelimaailmojen yhteisöllisen, monikielisen ja monikulttuurisen kehittämisen. Suositut virtuaaliset, avoimet 3D-pelimaailmat, kuten Minecraft, mahdollistavat immersoivia oppimisasetelmia välineillä, jotka ovat opiskelijoille entuudestaan tuttuja vapaa-ajan kontekstista.
Hanke tukee YK:n kestävän kehityksen tavoitteita, ja opiskelijat pääsevät harjoittelemaan ja toteuttamaan kansainvälistä virtuaaliyhteistyötä globaalien haasteiden ratkaisemiseksi, erityisesti liittyen ilmastonmuutokseen. Hankkeen aikana opiskelijat, opettajat ja tutkijat kehittävät yhdessä mahdollisimman toimivia virtuaalikonsepteja aine- ja kulttuurirajat ylittävään kansainväliseen projektiyhteistyöhön. Lisäksi opetellaan hyödyntämään monipuolisia tiedonhakustrategioita mainittujen haasteiden ratkaisemiseksi. Kuvaamme esityksessä hankkeen sisältöä tarkemmin, mm. opettajille hankkeen alkuvaiheessa tehdyn taustakyselyn tuloksia, tähänastisia kokemuksiamme lähestymistavasta ja ajankohtaiset projektivaiheet, sekä keskustelemme aihepiiriin liittyvistä pedagogisista ja teknisistä haasteista ja mahdollisuuksista.