-
Virtuaalistudio
Kaasinen Kari
-
STEAM-prosessi tutuksi ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
Vorne Paula
-
Ammatillisten oppilaitosten digikyvykkyys
Peltonen Marika
-
Google for Education - valjasta käyttöön tietoturvan huippuominaisuudet
Holmgren Piia
-
Digiosaava.fi edistää ammatillisen koulutuksen digitalisaation osaamista ja johtamista
Mäentausta Miia
-
Teamsin, Moodlen ja sharePointin yhdistäminen opetuksessa
Turunen Hannu
-
Opi hakukoneen avulla! Tiedonhaun Laboratorium
Alamettälä Tuulikki
-
Omien tehtävien laatiminen ViLLE-ympäristössä
Enges Petra
-
Verkko-oppimismateriaalit osaamisen kehittämisessä
Heino Sami
-
Suunnittele ICT:n ilmasto- ja ympäristövaikutusten oppitunti
Vuohelainen Hanna
Esitellään Euroopankin mittakaavassa ainutlaatuinen toisen asteen ammatillisen oppilaitoksen media-alan oppimisympäristö, EAKR-rahoituksella toteutettu virtuaalistudio. Hankkeessa pilotoidaan koulutuksen kehittämisen lisäksi virtuaalistudion käyttöä maakunnan yritysten kanssa.
Yrityspilotit toteutetaan osana oppilaitoksen media-alan koulutusta. Piloteissa media-alan opiskelijat osallistuvat tuotantoon eri rooleissa kuten ohjaajana, studio-ohjaajana, kamerarobotiikan käyttäjänä, kuvaussihteerinä, virtuaalioperaattorina, äänitarkkailijana ja valaistuksen tarkkailijana.
Lisäksi osassa esituotantoja teknisen suunnittelun opiskelijat mallintavat yhdessä hankkeen asiantuntijoiden kanssa virtualisoitavia esineitä ja ympäristöjä. Tässä voidaan myös hyödyntää Epic Games julkaisualustalta ostettavia valmiita assetteja Unreal Engine -ympäristössä, josta ne siirretään Zero Densityn Reality-järjestelmään.
Realityssä viheralueelta (green screen) avainnetut objektit - tyypillisesti esiintyjät - yhdistetään virtualisoituun ympäristöön, johon voidaan myös lisätä AR-elementtejä. Virtualisoitu esitys striimataan suoraan esim. YouTubeen tai tallennetaan editoitavaksi ja myöhemmin julkaistavaksi.