-
Virtuaalistudio
Kaasinen Kari
-
Koulun digitaalinen ensiapukaappi
Ilola Marianne
-
Verkko-oppimismateriaalit osaamisen kehittämisessä
Heino Sami
-
Doctoral consortium
Viteli Jarmo
-
Google for Education - valjasta käyttöön tietoturvan huippuominaisuudet
Holmgren Piia
-
Opi hakukoneen avulla! Tiedonhaun Laboratorium
Alamettälä Tuulikki
-
Ammatillisten oppilaitosten digikyvykkyys
Peltonen Marika
-
Energia-alan ammatillinen jatkokouluttautuminen mikrokurssien avulla
Gröndahl Hanna
-
Suunnittele ICT:n ilmasto- ja ympäristövaikutusten oppitunti
Vuohelainen Hanna
-
STEAM-prosessi tutuksi ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelu
Vorne Paula
Esitellään Euroopankin mittakaavassa ainutlaatuinen toisen asteen ammatillisen oppilaitoksen media-alan oppimisympäristö, EAKR-rahoituksella toteutettu virtuaalistudio. Hankkeessa pilotoidaan koulutuksen kehittämisen lisäksi virtuaalistudion käyttöä maakunnan yritysten kanssa.
Yrityspilotit toteutetaan osana oppilaitoksen media-alan koulutusta. Piloteissa media-alan opiskelijat osallistuvat tuotantoon eri rooleissa kuten ohjaajana, studio-ohjaajana, kamerarobotiikan käyttäjänä, kuvaussihteerinä, virtuaalioperaattorina, äänitarkkailijana ja valaistuksen tarkkailijana.
Lisäksi osassa esituotantoja teknisen suunnittelun opiskelijat mallintavat yhdessä hankkeen asiantuntijoiden kanssa virtualisoitavia esineitä ja ympäristöjä. Tässä voidaan myös hyödyntää Epic Games julkaisualustalta ostettavia valmiita assetteja Unreal Engine -ympäristössä, josta ne siirretään Zero Densityn Reality-järjestelmään.
Realityssä viheralueelta (green screen) avainnetut objektit - tyypillisesti esiintyjät - yhdistetään virtualisoituun ympäristöön, johon voidaan myös lisätä AR-elementtejä. Virtualisoitu esitys striimataan suoraan esim. YouTubeen tai tallennetaan editoitavaksi ja myöhemmin julkaistavaksi.